تنظیمات هدفمند یعنی چی؟ خوب تنظیمات
هدفمند، یعنی همینجوری نباشه. بیهدف روی هر چیزی نباید کار کنیم. اصلا
فرقی نداره اون لایه تنظیم کنندهای که داریم باهاش کار میکنیم چیه. اصلا
تنظیمات نوره یا تنظیمات رنگه یا هرچی. نباید طوری کار کنیم که هر چیزی توی
عکس رو تحت تاثیر قرار بده. مثلا وقتی میخوایم یه چیزی رو روشن کنیم،
نباید همه عکس رو روشن کنیم. باید همون یه چیز رو روشن کنیم. میخوایم رنگ
یه بخشی از عکس رو غلیظ کنیم، بازم نباید رنگ همه عکس رو غلیظ کنیم، باید
رنگ همون بخش رو غلیظ کنیم.
خوب یه راه معمول در اینجا اینه که بریم از روش های انتخاب استفاده کنیم.
مثلا بریم دور تا دور اونجایی که میخوایم روش تاثیر بذاریم رو انتخاب کنیم
و مثلا روشنش کنیم یا رنگش رو کم کنیم یا زیاد کنیم یا هر چی. اما این روش
خیلی سخته. خیلی از پنلها، نیازی به انتخاب ندارن. خودشون میتونن جایی
که می خوان تاثیر بذارن رو انتخاب کنند. بدون اینکه نیازی باشه ما
انتخابشون کنیم. مثلا همین پنل Hue/Sat میتونه رنگهای درختا رو خودش
انتخاب کنه و پررنگ کنه یا رنگ آسمون رو انتخاب کنه و کمرنگ کنه.
برای
اینکه ببینیم این مدل تنظیمات هدفمند دقیقا چی هستن، اول از یه لایه
تنظیمکننده دیگه استفاده میکنم که برای خودم کاربرد خیلی زیادی داره. عکس
(F0900) من معمولا با همین پنل کار میکنم برای اینکه نور عکس رو تنظیم
کنم. این لایه تنظیم کننده Curves هست. یعنی منحنیها. توی وبسایت دیج
ایمیج، یک دوره کامل رایگان برای Curve ها منتشر کردیم که دوره عالیای هم
هست. 19 درسه و هر درس هم یکی دو دقیقهست. با نگاه کردن اون، تقریبا هر
چیزی درباره Cruveها باید یاد بگیرین رو میگیم. بهرحال، الان اینجا، اول
لایه Curves رو درست میکنیم.
مثلا می خوایم نور یک بخشی از عکس رو زیاد کنیم. اما انتخاب اون قسمت
برامون مشکله. به جای این کار، توی پنل Curves، یک علامت دست هست، اون رو
برمیداریم. این علامت وقتی روی تصویر میاد، شبیه یه قطرهچ میشه. روی
هر جایی از تصویر که میبریمش، میگه که این نورها کجای منحنی Curves
هستن. فقط کافیه جایی که می خوایم رو کلیک کنیم و بکشیم بالا. بلافاصله،
نور اون قسمت رو زیاد میکنه. یا میتونیم کلیک کنیم دوباره روی جایی که
خیلی روشنه و بکشیم پایین. سریع نور اونجا رو کم میکنه. این کار رو میگن
Targeted Adjustment که ما بهش میگیم تنظیمات هدفمند. با این تفاوت که
وقتی توی Curves هستیم، این ابزار، روی نورهای مشابه کار میکنه، وقتی توی
Hue/Sat هستیم، همین ابزار، روی رنگ کار میکنه. یعنی روی رنگهای مشابه.
برای
این کار لایه Hue/Sat رو باز میکنیم (عکس 1287). توی این پنل هم ابزار
دست داریم. اما اگر خوب دقت کنین، یه فرق مهمی با اون یکی ابزار دست داره.
اون یکی دو تا فلش بالا و پایین داشت، یعنی بالا و پایین حرکت میکرد. اما
این یکی چپ و راسته. یعنی به چپ و راست باید حرکت بدین. ابزار دست رو
برمیداریم و میبریم روی رنگی که میخوایم. کلیک میکنیم و به چپ و راست
میکشیم.
اما اینجا یه ترفند دیگه هم هست که باید اون رو از قبل بدونین، چون هیچی
نگفته دربارهش یا هیچی دربارهش نشون نمیده. اونم اینه که اگر همزمان که
میخواین کلیک کنین، دکمه Ctrl رو نگه دارین، به جای Sat، مقدار Hue رو
تغییر میده. خوب اینا روشهای خوبی هستن که فقط با کلیک کردن و کشیدن، به
صورت چشمی ببینید که روی چه رنگی دارین تغییر میدین و اون رو عوض کنین.
اما خوب مثل همه تغییرات دیگه توی
فتوشاپ، این هم باید خیلی کم و کنترل شده تغییر کنه. نباید تغییرات شدید داشته باشین که تاثیر بدی بذاره.
اما
شاید یه نکته رو اینجا دقت نکردیم. توی عکس، روی هر چی با ابزار دست کلیک
میکنیم، توی این پنل هم اسم همون رنگ رو انتخاب میکنه. مثلا وقتی روی سبز
کلیک میکنیم، مینویسه Green یا وقتی روی آبی کلیک میکنیم، مینویسه
Blue. آیا اسم همه رنگها رو میدونه؟ یا ما باید بدونیم؟ راستش نه. تعداد
رنگهایی که اسم میبره خیلی محدوده. برای اینکه ببینیم اسم چند تا رنگ رو
میدونه، میتونیم منوی اون رو باز کنیم. توی منو معلومه که کلا 6 تا رنگ
رو میشناسه. اینجا میفهمیم که رنگها رو نمیشه نامگذاری کرد. چون هر چند
تا اسم هم بخواهیم انتخاب کنیم، باز هم رنگهای بسیاری هستند که اصولا
بدون نام میمونن. برای همین هم خود فتوشاپ، تمام رنگها رو زیر دستهای از
همین شش رنگ قرار داده. واقعیتش هم اینه که رنگهای مختلف، همگی انشعابی
از همین چند رنگ هستن. یعنی بالاخره به یکی از همین رنگها نزدیک هستن و
وقتی اونها رو انتخاب میکنیم، بلافاصله یکی از این اسمها رو انتخاب
میکنه.
اما در اینجا اسمی که انتخاب میکنه اهمیت زیادی نداره. چون مثلا نارنجی،
میتونه هم انشعابی از قرمز باشه و هم انشعابی از زرد. اینجاست که
میفهمیم، نامها اهمیتی ندارن. مهم محدودهای هست که انتخاب میشه.
محدودهای که روی نوار رنگها انتخاب میشه، در واقع همون رنگ و محدودهای
حول و حوش و اطراف اون رنگ هست که انتخاب میشه. ما این محدوده رو در نوار
زیر پنل میبینیم و محدوده انتخاب شده رو هم همونجا میبینیم. حالا هر اسمی
داشته باشه فرقی نداره.
هر تغییری هم میدیم روی همین محدوده اتفاق میفته. اگر رنگی کم و زیاد میشه یا تغییر میکنه یا روشن و تاریک میشه، دقیقا روی همین محدوده از رنگها هست. اینکه قبلتر گفتم از هیچکدوم از این گزینهها روی حالت Master یعنی همه رنگها استفاده نکنین هم برای همین بود. اینجا میتونین رنگ دلخواهتون رو تغییر بدین. پر رنگ و کمرنگ یا تیره و روشن کنین.
اما همینجا بذار برگردیم به یک موضوعی که تو بخش اول این آموزش گفتم. اینکه اگر از من بپرسین که آسمان شب، Hue و Saturation و Lightness ش چقدره، میگم ممکنه Hue و Sat ش رو درست ندونم، اما مطمئنم که Lightness یا نورش -100 هست. یا یه چیزی تو همین مایهها. چون تاریک تاریکه. یعنی درباره نور کاملا مطمئنم، اما درباره رنگ و غلظت مطمئن نیستم. دلیلش رو با هم ببینیم.
بذارین
اینجا این موضوع رو امتحان کنیم. بیایید Lightness یک رنگی رو ببریم روی
-100 . مثلا نور یه رنگ آبی رو میبرم روی -100 و میبینم که خاکستری تیره
میشه. حالا شروع میکنم با Sat و Hue کار کردن. هر چقدر تغییرشون میدم،
هیچ اتفاقی برای اون رنگ خاکستری نمیافته. هیچی، حیتی یه ذره هم تغییر
نمیکنه. ممکنه رنگهای نزدیک به اون تغییر کنه، اما اون رنگی که انتخاب
کردم، هییییچ تغییری نمیکنه. معنیش چیه؟
معنیش اینه که وقتی Lightness روی لبهها باشه (یا Extreme ها)، تاثیر Sat و
Hue از بین میره. اینه که وقتی ما درباره رنگها حرف میزنیم، به جز این
شش رنگی که حرف زدیم، به رنگهای سفید و سیاه و خاکستری هم اشاره میکنیم.
این سه تا رو هم رنگ میگیم، اما واقعیت اینه که اونها رنگ نیستن. اونها در
واقع وقتی بوجود میان که رنگ” نباشه اصلا.
حتی وقتی روی حالت Master باشیم هم همینطوره. وقتی Lightness روی -100 یا
+100 باشه، تغییر Sat یا Hue هیچ اهمیتی نداره. چون رنگهای سیاه و سفید،
اصلا رنگ نیستن. نور هستن و رنگ هم نمیگیرن.
درباره این سایت